Den nya bloggens jungfrufärd

För nya läsare:
God dag, god dag. Och välkommen.
Vi är Lucid Dreams Studios, en grupp på sex speldesignstudenter på Högskolan på Gotland. Under våren 2009 satte vi ihop spelet Walkabout, ett spel där man roterade hela världen för att lösa pussel och utmaningar.



I slutet av vårterminen inföll GGA (Gotland Game Awards), och det förekom sig så att vi med Walkabout vann Pwnage Award (Best Game of the Year). Som en följd av vår oväntade framgång är det nu dags att för oss att åka till Köln och ställa ut spelet på GDC (Game Developers Conference).
Här är vi, kort efter prisutdelningen på GGA:


Från vänster: Twooface, Lusth, Olust, Erry, Niklas (det är jag) och Marcus.





För äldre läsare, våra gamla vänner:
Phew! Nu har vi plötsligt en ny blogg. Nya tider, nya tag.
Jag, Niklas, har tagit mig tillbaka till ön efter ett härligt sommarlov drypande av lättja. Jag landade på Visby flygplats igår kväll och släpande min packning hela vägen hem till Game-våningen, fortfarande inte vetandes var jag skulle spendera natten. Lägenheten jag hyr kommer jag nämligen inte in i förrän efter att vi har varit i Tyskland.

Jag fann Lucid Dreams-gruppen i totalt kaos, i vanlig ordning, och Game helt tomt. Efter en kortare panik kom dock Marcus och så småningom Erry, som jag till slut sov hos. Marcus blev himla nervös när han insåg att jag inte hade fixat sovplats.

Idag har vi haft ett mycket efterlängtat informationsmöte inför resan, där vi äntligen fick reda på vad det egentligen är som skall hända och vad vi har att förvänta oss. Efter gick mötet inspekterade vi Walkabouts gamla arkadmaskin för att se i hur bra skick den var och hur mycket vi kommer att behöva renovera.

Kort efter det påbörjade jag och Lusths flickvän ett quest att översätta en informationstext om vårt spel till tyska. Tyskarna tycker inte så mycket om engelska, och vill gärna ha saker och ting översatta. Vi har grubblat lite över det, för större delen av den text vi har i själva spelet är poesi, och den är knappast översättbar. Men flygblad och informativa texter är lätta att få förvandlade och förvrängda, om man bara känner någon som kan tyska.

Och det är där Lusths flickvän kommer in i bilden. Det visade sig nämligen att hon har vänner där nere, så vi skickade iväg ett meddelande där vi bad om att få vår text översatt illa kvickt. Den skall ju gå i tryck, och vi har en smått tryckande tidsgräns.

Men hela äventyret gick bra. Några timmar senare fick vi texten tillbaka, helt och hållet på tyska. Vi skall posta en kexchocklad till tjejen som tack.
Ett litet smakprov:
" Und wie kommen wir von einem Ort zum anderen, in so einer verwirrenden und interessanten Welt? Die Antwort ist einfach: Wir gehen. Auch wenn die Richtung unserer Schwerkraft immer rotiert, gehen und gehen wir und hören nie auf."

Nu sitter vi här och jobbar lite på halvfart. Vi skall naturligtvis förbättra spelet så mycket vi bara kan innan det är dags att visa upp det igen. Alla levels har tweakats och optimerats av Per (det är Twooface, nya läsare) under sommaren, för att spelet skall gå mjukare och finare.


Det var allt för idag, åtminstone allt jag orkar skriva. Nu skall jag försöka speltesta Pers nya levels.

Jag antar att jag sover hos Erry i natt också. Jag har i alla fall mitt stuff där. Men hon är hemma och grillar, medan jag sitter på Game. Jag får nog kontakta henne lite sen....


Tack och adjö,
Niklas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0